Gör din röst hörd i frågor du bryr dig om eller tipsa om artiklar, facebooksidor, bloggar, twitter, instagram m.m.
Här är en samlad bild av de frågor som kokar i Matsverige just nu, utifrån de samtal som Gastronomiska Samtals 140 deltagare förde i Nyköping 2013. Varje fråga och texterna som hör till är formulerad som den skrevs på blädderblocket under samtalen, och alltså inte friserade av oss. Du är inbjuden att ta vid precis vid den punkt samtalen pausade!
Gastronomiska Samtals roll är att skapa forum för diskussioner mellan olika yrkesgrupper, i syfte att utveckla svensk gastronomi. Däremot har vi inga åsikter om vad som är rätt eller fel och inte heller är det vår uppgift att driva frågorna. Det gör deltagarna eller du som läser detta och känner att en viss fråga engagerar dig.
Vill du fördjupa dig i ett samtal är det bara att klicka på frågan. Sedan klickar du dig lika lätt tillbaka till överblicken igen. Vill du blogga, twittra eller dela, klicka på ett av samtalen i innehållslistan nedan och kopiera adressen för att få en direktlänk så att du kan gå direkt till ditt favoritämne.
INITIATIVTAGARE
Mathias Hellström, Camilla Sparring
DELTAGARE
Camilla Sparring, Anneli Ramsele, Mattia Tjernberg, Sofia aslan, Andreas Hedlund, Andreas Larsson, Martin Fellqvist, Rikard Eriksson, Mattias Hellström, Robin Ljunggren, Jakob Karlsson, Elisabet Forsdahl
SAMMANFATTNING/REKOMMENDATIONER
* Den fria marknaden funkar inte
* Reglera marknaden
* Utländska produkter ska fylla samma krav som svenska produktion = som CE-märkning på maskiner
* Bonden måste få bättre betalt
* Att få in skolornas, i ”Lr27”, läroplan bättre kunskap om var maten kommer ifrån, från förskoletiden.
* Mera svensk husmanskost i utbildn.
* Mer samverkan inom hela näringen
INITIATIVTAGARE
Mårten Göthberg
DELTAGARE
Mårten Göthberg, Mats Svensson, Carro Tallving, Michelle Palmstierna, Daniel Blomquist, Oscar Uhrström, LasseBergman, Lillemor Eriksson, Mie Fendert, Jannie Vestergard, Mikael Petersson, Veronica Eriksson, Camille Larsson, Patrik Arneke, Pär Erkelin
SAMMANFATTNING/REKOMMENDATIONER
* Kunskap/okunskap styr våra val
* Tid styr våra val
* Priset styr våra val
* Smak/vanor
* Trender /reklam
* Intresse/nyfikenhet
* Tydlighet, information till konsumenten
* Bra val börjar med kunskap
* Våra barn ska ges möjlighet att göra val
* Njutning och hållbarhet
INITIATIVTAGARE
Louis Alenbrand
DELTAGARE
Per Karlssson, Ann Sofi Johansson, Britta Andersson, Christina Johansson, Harald Laanemets, Jill Axelsson, Jens Heed, Stefan Janér, Emelie Detterskog, Knut Lilliebrunner, Anna-Karin Pettersson, Ssara Sundquist, Calle Laurén, Cecilia Jörlevik, Johanna Dahlin, Elisabet Bjelke, Maria Printz, Tin-Tin Jersild, Maria Eriksson, Joahan Heibert, Kerstin Kåren, Jörgen Rasmussen, Inga-Lena Eriksson, Sanny Naess, Niklas Persson, Lena Ryberg-Erikssson
SAMMANFATTNING/REKOMMENDATIONER
* Vilken är målgruppen? Hur får alla nytta av turisten? Hur stannar de längre?
* Ta hjälp av större aktörer för att få till attraktiva paket.
* Hur jobba den regionala turistorganisationen? Lär känna dem
* Servera inte det som inte efterfrågas
* Vilka köper paketen?
* Vad vill de ha?
* Bokningsbolag viktigt – ny målgrupp – foodies
* Hur får vi dem att stanna? Samverkan mellan företag – samverkan mellan regioner = boende, upplevelse, mat.
* Stannar längre = gör av med mer pengar
* Paketsamverkan: Inspiration
o www.vastsverige.com
o www.ostgotamat.se
o www.visitostergotland.se
o www.skaldjursresan.se
* Företagen måste bilda kluster ch komma med till turistorganisationerna.
* Vi är bra! Viktigt att berätta
* Tydlighet i budskapet, inget fusk = bra betalt
* Vad sr turisten? Vägkrogar med dålig mat. ”Landskapskrogar”
* Skyltar – webb på olika språk.
* Att uppleva olika främsta reseanledningen
* Förbättra regionstänk på rstaurang och besöksmål.
* Värdskapet är det besökaren minns mest
INITIATIVTAGARE
Rolf Axel Nordström
DELTAGARE
Rolf Axel, Ami, Sören, Mathias, Eva, Lisa, Maria, Klas, Anders, Fia, Märta, Ellika, Kerstin, Magnus, Märta Jansdotter
SAMMANFATTNING/REKOMMENDATIONER
Marknad finns!
Restaurang, konsument, efterfrågan unika produkter.
Lantbruket motsvarar efterfrågan, raser, baljväxter unika produkter
LRF vill öka blå sektor, här finns en potential att växa, utvecklas
Sveriges unika klimat skapar möjligheter för produkter i världsklass
Satsa!
Kunskapsbehov, ungdomar, matlagning, smak, produktkvaliteer.
Bönder, grön näring är attraktiv.
Fokus på företagande, lönsamhet, ej bidrag på bondenivå.
Ge inte upp!
Världens godaste mat kan produceras i Sverige.
Kvalitetsgradens saknas; produktutveckling i nära samarbete med producenter
Det är inte kört!
Hur kan vi gå fria – från prisfokus till kvalitetsfokus. Betalningsvilja finns
Lära oss att leva på en konkurrensutsatt global/inhemsk marknad – och skapa vår framtid genom att använda kunskap, tradition, kulturarv
INITIATIVTAGARE
Jan Anders Jarebrand
DELTAGARE
Jan Anders Jarebrand, Peter Blombergsson, Camilla Gard, Stefan Johansson, Seyhmus Ceylan
SAMMANFATTNING/REKOMMENDATIONER
* Nordisk mat. Varierad kost
* Hälsosamma effekter
* Vårt arv i form av hälsa
Kommentar, Gastronomiska Samtal:
Ät dig sjuk
Vi vet att ett stort antal sjukdomar kan härledas till dålig kost. På webbsidan ”Vetenskap och hälsa” läser jag att 31 miljoner européer behandlas mot olika symptom i det metabola syndromet, ett samlingsnamn för riskfaktorer som kan leda till diabetes och hjärtkärlsjukdomar, som i sin tur orsakar en för tidig död. I USA lider 30 procent av alla vuxna och 9 procent av ungdomarna av samma symptom. Tillståndet ökar kraftigt över hela världen och det är konstaterat att vår kost är den enskilt viktigaste förklaringen. Faktiskt är det fler som äter ihjäl sig än som svälter ihjäl. Ett skäl till det är vår hjärna som är inställd på att lagra energi, för att överleva. Vi behöver lära oss hantera det i den del av världen vi lever i, som dignar under utbudet av både nyttigt och onyttigt, medan vår reptilhjärna fortfarande är inställd på att jaga rätt på så mycket snabb energi som möjligt.
Ät dig frisk och spar resurser
Jag har en vän som äter sig friskare. Han plockar blåbär som en besatt på sensommaren så att de skall räcka till nästa säsong. Med ett dagligt intag av blåbär hanterar han ulcerös kolit, blödande tjocktarmsinflammation. Det är bara ett exempel, det finns fler. men är det inte underligt att vi, om och om igen, måste påminnas om att maten påverkar vår hälsa, både positivt och negativt. Vi kan genom att äta medvetet skapa bättre förutsättningar att må bättre, nu och sen. Börja med det enkla, till exempel att äta mångsidigt, lite mindre och röra dig mer. Ett knep är att äta mer grönsaker och mindre kött. Det är dessutom bra för vår miljö och för djuren, eftersom djurhållningen blir bättre när vi slipper massproduktion av kött!
Rådlöshet
Riktigt intressant är att hälsosam mat förknippas med tråkig mat. Det ses som en uppoffring att äta hälsosamt. Kostråd förknippas med varningar och hur viktigt det är att avstå. För mycket salt, socker, fett. För lite fiber, grönt, vitaminer. Vi blir helt förlamade och rådlösa. Hur gör jag nu? Industrin och krogen träder in som matlagare och de erbjuder oss ohälsosam mat, får vi veta med jämna mellanrum. Samtidigt minskar vår egen matlagningskunskap. Vad göra? Det är ju livsfarligt att äta. Så behöver det väl inte vara!
Lust
Är det möjligt att vi sakta kan få lära oss att njuta av god mat. Att det inte är i konflikt med att äta hälsosamt, utan tvärtom. Kan fredagsmyset faktiskt vara en grönsakstallrik av hög kvalitet, med lite härliga tillbehör. Att umgås och njuta hälsosamt, kan ju inte var fel! Strunta i förmaningarna och se istället de positiva möjligheterna. Det kan räcka med lusten till njutning, mixat med en dos insikter och ett sunt förhållningssätt, för att få ett friskare liv!
Vad tycker du?
INITIATIVTAGARE
Claudia Dillman
DELTAGARE
Claudia Dillman, Ulf Widman, Per Åke Jern, Frida Ronge, Charlotta Rosborg, Benny Halldin, Anton Löfgren, Hans Erik Holmqvist, Hannu Husa, Dan Wikström, Gun Hagström
SAMMANFATTNING/REKOMMENDATIONER
* Matturism i kartformat
* Kommunikation för att skapa mindre, nischade och tydligare produkter. Ex smaksatt honung
* Hitta sin målgrupp för att produkterna. Tex hallal killing
* Stolthet skapas genom korrekt feedback
* Hitta värdet i den förädlade produkten genom storytelling
* Tripadvisor för råvaror – förädlare
* Kunskapsutbyte genom samverkan
* Utnyttja media för att nå ut i press
* Samverka producent – restauratör för att pricka säsong & efterfrågan. Ex kött sparris
INITIATIVTAGARE
Pär Johansson, Per Wikström, Knut Lillienau
DELTAGARE
Knut, Kim, Björn, Per, Bengt, Magnus, Kenneth
SAMMANFATTNING/REKOMMENDATIONER
* Mer standard, fler kvalitetsnivåer
* Kortare väg mellan producent och kund
* Nya marknadsplatser
* Samordnad och ny distributionsform
* Samverkansystem, webb, mellan köpare , säljare och distributör
* Standardiseringskommission.Livsmedel.
INITIATIVTAGARE
Britta Andersson
DELTAGARE
Patrik, Britta, Per?
SAMMANFATTNING/REKOMMENDATIONER
1. Antibiotika ska användas för att kunna fortsätta användas på/verka människor
2. Upplysning
3. Konsekvensen blir – totalförbjud användning av antibiotika till husdjur för humankonsumtion
INITIATIVTAGARE
Magnus Åberg
DELTAGARE
Ca 20 st
SAMMANFATTNING/REKOMMENDATIONER
Kunskap
- Föräldrar
- Skola
- Pedagoger
- Demo i butik
Dialog - Producenter – restaurang
- Producenter – butik
Pris - Måste det kosta så mycket
- var tydlig med priset även om det är högt - status? –tecken på kvalitet?
Nyckelpersoner - Ambassadörer
- ”Kändisar”
Säljbidrag för bra varor?
INITIATIVTAGARE
Stefan Johansson
DELTAGARE
Anne Grelander, David Blomquist, Lillemor Eriksson, Veronika Eriksson, Annika Sarin, Ulf Widman, Hans-Erik Holmqvist, Niklas Karlsson, Camilla Sparring, Patrik Arneke
SAMMANFATTNING/REKOMMENDATIONER
* Morötter mår utmärkt vid lagring i sand
* Kålrötter i korg, palsternacka, rödbetor
* Njalla salt torsk rökt sik
* Jämtland vs Gästrikland 13 år
* Info till gäst nödvändig
* Tydligare koncept
* Stort engagemang av personal
* Hur hämtar vi tillbaks, och utvecklar, gammal kunskap – Eldrimner, Hushållningssällskap
* Kreativitet
* Göra eget eller gynna lokala producenter
* Presentation
* Lutfisk
* Priset avgörande
* Ja gästerna är redo om vi kan kommunicera
* Kunskap sprids genom mobila prod.vagnar
* Get started
* Vi har trenden för oss
* Våga äta samma råvaror flera gånger/ vecka
* Finns konserver i affär
Metoder
* Mjölksyrning
* Torkning
* Rökning
* Syltning
* Torrsaltning
* Konservering
* Inläggning
INITIATIVTAGARE
Charlotta Rosborg
DELTAGARE
Charlotta Rosborg, Lottie Lilliebrunner, Märta Jansdotter, Anders Forsdal
SAMMANFATTNING/REKOMMENDATIONER
* Inga kockar till gruppen
* Bra kött ibland ”udda” storlek inget problem för konsumenten men för restaurangen
* Vill man få till en förändring får man göra det själv
INITIATIVTAGARE
Magnus Dandanell
DELTAGARE
Lisa Lönner Pulkkinen, Jan Anders Jarebrand, Magnus Dandanell, Andreas Larsson, Bengt Johansson, Gun Hagström, Hannu Husa
SAMMANFATTNING/REKOMMENDATIONER
* Mobila förädlingsställen
* Samla alla ”stöd”
* Kompetenscenter
* Marknadsinriktat
* ”Större” volymer kräver annan utrustning jämfört med köksproduktion
* vilken organisation kan tänka sig att bygga pilot anläggningar
* en lokal i varje län med olika inriktningar inom livsmedelsproduktion tex hushållningssällskapet
* kooperativ försäljning av ortens produkter
INITIATIVTAGARE
Pär Johnsson
DELTAGARE
Sanny Naess, Niklas Persson, Emelie Detterskog, Anton Löfgren, Knut Lilliebrunner, Frida Ronge, Pär Johnsson, Sara Sundqvist, Paul Svensson, Andreas Hedlund, Elisabet Bjelke, Kim Jacobsson
SAMMANFATTNING/REKOMMENDATIONER
* Lyfta ursprung
* Tjäna pengar på råvarorna!
* Öppna menyer – följa en tydligare säsong
* Efterfrågan måste komma först för att man skall våga satsa
* Tala om för folk vad de vill ha
* Dialog mellan producent & förädlare
* Se bredd på lokal mat ex. korvkiosk/hamburgare
* Övertyga genom att göra till en självklarhet = vi vill komma till en meny där vi inte behöver skriva ut producenten utan en sidotext där allt är lokalt & kvalitativt
* Service större hos producenterna & flrxibilitet
* Feedback
* Våga ta betalt
* Problem med logistik – samköra leveranser
* Påverka den nya generationen
* Ta vara på eleverna
* Vara stolta över att de vill vara med oss
* Verksamheter ihop m producenter i skolan
* Skapa värdegrund i tidig ålder
* Våga prata smak
INITIATIVTAGARE
Anneli Ramsele
DELTAGARE
Anneli Ramsele, Mattias Tjernström, Cecilia Skäralids Restaurang, Danne Wikström, Magnus Karlstad Skrädmjöl, Camilla Larsson
SAMMANFATTNING/REKOMMENDATIONER
* Inga mellanhänder -köp direkt av bönderna
-gå förbi de stora koncernerna
* Det ger ekonomi till lantbruk. I gengäld återfås svenska mervärden, och lantbruket överlever, verka för ökad kvalitet genom marknadsdialog
* Öka kunskap om svenskt kött/uppfödning kontra utländsk. Var är svensk självförsörjning.
INITIATIVTAGARE
Elisabeth Forsdahl
DELTAGARE
Björn Zetterberg, Anna-Karin Pettersson, Anders Olsson, Ing-Marie Jhansson, Lennart E Bengtsson, Annie Hamberg,
Elaine Asp, Seymus Ceylan, Elisabeth Forsdahl, Kerstin Kårén, Lena Rydberg Eriksson
SAMMANFATTNING/REKOMMENDATIONER
* Logistik: e-handelsportal (Västernorrlandsgården)
* Bestäm vilken kund man vill ha? Välj mellan restaurang, butik, marknad – ta inte allihop!
* Varumärket, en produkt säljs 3ggr – 1g till konsument, 1g till butik ,1g till grossist
* Samverkan: köp ihop med andra
* Kunskap om produkten måste gå via butikspersonalen
* Regional inventering över hur andras transporter går
* Risk för inflation i lokalproducenter
INITIATIVTAGARE
Sören Persson
DELTAGARE
Sören Persson, Rolf Axel Nordström, Mathias Dahlgren, Louise Alenbrand, Claudia Dillman, Jannik Vestergard?, Claes Werersson, Jens Heed, Christina Nordin, Calle Laurén, Per Wikström, Maria, Ami Hofstadius, Sten Janer, Knut
SAMMANFATTNING/REKOMMENDATIONER
* Utgå från syftet/syftena med att etablera GR
* Underifrån perspektivet viktigt
* Utveckla verktyg som exempelvis:
o Vetenskapliga kopplingar till kvalitet
o Geografiska kvalitetssystem efter
* Satsa på en tydlig profilprodukt/maträtt/råvara
* ”Standardiseringskommission”
INITIATIVTAGARE
Patrik Arneke
DELTAGARE
Camilla Spång, Charlotte Rosborg, Christina Jonsson, Jakob Karlsson, Robin Ljunggren, Lasse Jansson, Andreas Larsson, Louise Alenbrand, Anna-Karin Petersson, Bengt Johansson, Daniel Blomqvist, Ann Gredander, Patrik Arneke, Erika Mogenfelt, Jill Axelsson Pabst, Linnea Eriksson, Anton Löfgren, Knut Lilliebrunner
SAMMANFATTNING/REKOMMENDATIONER
* Kunskap
* Hemkunskap
* Modernisera husmanskost
* Viktigt att bevara smakerna
* Offentliga maten
* Kockar skall gå i framkant
* Vidareutbildning för kockar och livsmedelsproducenter
* Utbildning & utveckling av hemkunskap
INITIATIVTAGARE
Jens Heed
DELTAGARE
Mats Svensson, Björn Zetterberg, Sten Janér, Fia Gulliksson, Elisabeth Forsdahl, Karin Strömberg, Jens Heed, Kalle Laurén, Peter Ekelund, Ann-Sofi Johansson, Knut Lillienau, Jörgen Rasmussen
SAMMANFATTNING/REKOMMENDATIONER
* Ny teknik skapar nya möjligheter (resurseffektivitet)
* Använd befintliga aktörer som enkelt kan plussa på nya producenter (med låga pålägg)
* Skyll inte alltid på handeln – det krävs höga marginaler
* Ekomatcentrum.com har rapport med 50 goda exempel
* Kanske dags för en utbildning i livsmedelslogistik
* Producenterna bör åka med på rundan ibland för att träffa köparna och kompetensutveckla distributören
INITIATIVTAGARE
Patrik Arneke
DELTAGARE
Emelie Detterkog, Eva Lotti Lilliebrunner, Michelle Palmstierna, Frida Ronge, Martin Berg, Sara Sundquist,
Benny Halldin
SAMMANFATTNING/REKOMMENDATIONER
* Stimulera sig själv fört att vara kreativ
* Ta vara på hela råvaran & förädla den rätt
* Mat är också möten
* Kockar styr många kulinariska trender
* Regionbetoning tydligare på landet än i städerna
* Utveckling & ändring – upplevs annars som tråkigt
* Hantverksmässiga arvet: -årstidråvaror
-regionala råvaror
* Inte enbart gamla recept utan jobba m. Gamla tekniker
* Tekniken får inte ta större plats än råvaran
INITIATIVTAGARE
Sofia Lennström
DELTAGARE
Niklas Persson, Carro Tallving, Marie Backrud-Ivgren, Mathias Tjernberg, Annelie Blomqvist, Mathias Hellström, Hans Erik Holmqvist, Mathias Dahlgren, Hans Naess, IngaLena Eriksson, Camilla Johansson, Paul Svensson, Gun Hagström, Per Åkerlund, Johan Heibert, Pelle Bosta
SAMMANFATTNING/REKOMMENDATIONER
* Om man ska handla vill man prova
* Bara för att det är lokalt behöver det inte vara bra. Råvaror är en subjektiv fråga.
* Hubbar förenklar för producenter
* Viktigt med den personliga kontakten
* – Kanske till en början, ”Taste Dating” sedan en säljare som säljer flera produkter
* Producenter måste sälja varandra – Ambassadörer
* Bil. buss- ex Hemglassbil, Bokbussen, fast med lokal mat som kommer till din gata. Sälja låda/kass(e) samtidigt. Viktigt att det finns ett nyhetsvärde i lådan, säsong eller innovation så att det kan fortsätta att vara intressant.
* Jultidningsexemplet – sälja något som inte finns. Open source för att få likviditet
* Små butiker går ihop o samarbetar kring leveranser tex i större städer
INITIATIVTAGARE
Eva Hagström, Harald Laanehets
DELTAGARE
Per-Åke Jern, Marianne S Maagard, Eva-Lena Thunberg, Camilla Larsson, ”Pakt v Cownt” (=Patrik v Corswandt?), Andreas Hedlund, Eva Hagström, Tin-Tin Jersild
SAMMANFATTNING/REKOMMENDATIONER
* Bättre råvaror genererar mindre svinn
* Påverka den yngre generationen (skolan) Ex. tävla i så lite rester som möjligt
* Öka kunskap med fler möjligheter till matproduktion i städer
* Närmare samarbete mellan matproducenter & krögare
* Bättre kommunikation mellan producent & konsument
* Förbättra återvinning av avfall & svinn
INITIATIVTAGARE
Oscar Uhrström
DELTAGARE
Oscar Uhrström, Per Wikström, Dan Wikström, Lennart Bengtsson, Jan Anders Jaren´brand, Eva Petterson, Per-Erik Lind, Micke …., Sanny Naess, Stefan Johansson, Lena Rydberg-Eriksson, Kerstin …, Magnus Dandanell, Elisabet Bjelke, Greger Johansson
SAMMANFATTNING/REKOMMENDATIONER
* Kommunikation / dialog – öka och förbättra dialogen från producenten till kock/konsument
* ”Svarta hålet”
Måste förändra grossist/dagligvarukedjornas inställning och arbetssätt med producenterna
Kunskapen måste vidare
Få bort oligopolliknande situationer som skapar en osund marknad
* Skapa mötesplats/forum för producenter, utanför de stora koncernerna, där utbyte av erfarenhet o marknadskommunikation kan ske
INITIATIVTAGARE
Seyhmus Ceylan, Camilla Gard
DELTAGARE
Mie Fendert, Camilla Gard, Veronica Eriksson, Seyhmus Ceylan, Magnus Åberg, Karin Bergqvist, Anders Forsdahl
SAMMANFATTNING/REKOMMENDATIONER
Hinder
* Vi saknar kunskap om baljväxter, vi är ovana vid dem.
* Svårt att hitta bra utsäde till baljväxter som tröskas.
Lösningar
* Huvudbudskap:Baljväxter är gott och enkelt! Vinsten för hälsan och miljön kommer på köpet.
* Svenskarna behöver lära sig att blötlägga & koka bönor. Om de har tid med långkok av kött, surdegsbakning mm så hinner de.
* FÖRSLAG PÅ NYA PRODUKTER: delikatesser (lite dyrare, finare) tex lyxiga vitlöksmarinerade stora vita bönor. Styckfrysta bönor (eftersom ”hemkokta” smakar bättre än konserverade) Hummus, falafel mm med andra sorters baljväxter än kikärter tex mex, tacos, biffar, burgare – mer goda halv- och hel-fabrikat
* Kockar behöver lära sig hur baljväxter kan användas på innovativt sätt! Seyhmus har receotet! (& recepten!!)
* EFTERLYSNING: TV-kock som vill bli baljväxtambassadör
INITIATIVTAGARE
Paul Svensson
DELTAGARE
Martin Berg, Sara Sundquist, AnnGredander, Harry Stangenberg, Tin-Tin Jersild, Elllika Mogenfelt, Eva-Lena Tunbergg, Bengt Halldin, Elisabet Bjelke, Mattias Tjernström, Sopia Arslan, Eva Hagström (skrev)
SAMMANFATTNING/REKOMMENDATIONER
* Öka medvetenheten särskilt hos barn. Mer hemkunskap i skolan.
* Vidareutbildning av kockar
* Ta vara på trender. Använd media för att lyfta äkta mat, bra kvalitet, bönder, bra vardagsmat.
* Mat på bra råvaror kan vara billigare kräver inte tillbehör mm
* Ökad tillgänglighet av bra mat krävs. Vi saknar dagligvaruhandeln i diskussionen. Bjud in dem nästa år.
* Mat –TV önskar fakta mindre ”jippo”. Lyft vardagsmat.
* Använd producenter för att öppna ögonen på folk…..Maten är eg. för billig.
* Använd folkliga evenemang för att få ut bra snabbmat. Tex bra korv på forbollscup mm.
* Vi är på väg åt rättt håll. Många bäckar små…
INITIATIVTAGARE
?
DELTAGARE
Jan Wikström, Jens Heed
SAMMANFATTNING/REKOMMENDATIONER
* Intresset för matlagning väcks i hemmet och i mötet med mat i offentlig miljö. För att öka intresset hos unga måste vi uppgradera skolmaten
* Rekryteringsbasen för våra näringar omfattas inte i så stor grad av den rådande mattrenden med kvalitetsmat till höga priser
* Vi måste se till att vi får en fungerande dialog i branschråd mellan skola och näring på lokal nivå
* Staten måste ta ett ansvar för att skapa fler utbildningsvägar in i branschen tex vuxenutbildningar, arbetsmarknadsutbildning etc
KONTAKT
Hannu Husa, Nyköpings hotell & restaurangskola
hannu.husa@nsutbildning.se
Hans Erik Holmqvist, Matverksfinalist Gästrikland
hanserikh@hotmail.com
Sara Sundqvist, VISITA
s.sundquist@visita.se
INITIATIVTAGARE
?
DELTAGARE
Pelle Bosta, Magnus Ålund, Martin Fellqvist, Sten Janér, Christina Nordin, Niklas Karlsson, Cecilia Jörlevik, Lottie Lilliebrunner, Calle Laurén
SAMMANFATTNING/REKOMMENDATIONER
* Markpriser
* Säkerställ att det finns mark att odla/producera på där kunderna/ marknaden finns
* Arbeta med formerna och riktlinjerna för den offentliga upphandlingen så att den svenska produktionen inte missgynnas
* Underlätta övertagandet av befintliga gårdar (även generationsväxlingar)
* Samtalet mellan de olika lede är livsviktiga om vi skall fortsatt ha en svensk lönsam produktion. I samtalet skall kunskap och förståelse vara ledord
* Visa och vara stolta för goda exempel
INITIATIVTAGARE
?
DELTAGARE
Lennart E Bengtsson, Ing-Marie Johansson, Gun Högström, Patrik von Corswant, Carina Johansson, Anders Olsson
SAMMANFATTNING/REKOMMENDATIONER
* Kunskapsbank
* Befintliga företag & tillgång
* Kunskapsutveckling
* Hämmande för företagens utveckling och tillväxt
* Mervärdesbudskap – svårighet att förmedla
INITIATIVTAGARE
Johan Hedberg
DELTAGARE
Per Åkerlund, Michelle Palmstierna, Mattias Hellström, Anna Lind-Levin, Jill Axelsson, Sofia Lennström, Jan-Anders Jarebrand, Veronika Veronika Eriksson, Kenneth Sillman, Anton Löfgren, Magnus Dandanell, Elisabet Forsdahl, Björn Zetterberg, Johan Heibert, Johan Hedberg
SAMMANFATTNING/REKOMMENDATIONER
* Storytelling – bygg historien om ditt företag
* Våga testa sociala media
* Dela med dig av bra saker, men även misstag
* Åt kunderna förboka en vara , följa den under produktion och uppdateras under lagringen
INITIATIVTAGARE
?
DELTAGARE
Mie Fendert, Magnus Åberg, Robin Ljunggren, Jakob Karlsson, Camilla Gard, Seyhmus Ceylan, Stefan Johansson, Jannie Vestergard, Anders Forsdahl, Harald Lannemets, Märta Jansdotter, Lillemor Eriksson, Karin Bergqvist, Pär Johansson
SAMMANFATTNING/REKOMMENDATIONER
* Stora skillnader i landets kommuner
* Beslutsfattare SKL och andra inblandade i skolmåltiden behöver nätverka mer . Exempelvis som vi i ”Gastronomiska Samtal” gör.
* Kostpolicy – viktigt, här finns möjlighet att baka in mycket!
* LOU – alldeles för invecklat. Och krångligt. Förståelse finns varför det är så. Måste förenklas.
* Stolt, övergripande grepp uppifrån behövs
* Finland som bra exempel. Finns vilja finns en väg.
* Inttegrera lärarna samt lyft stolthet hos skolkockarna samt (integrera) eleverna i köket
* Centralisering av köken är inte bra – sämre kvalitet, ekonomi
* Strunta i lagen. Låt istället myndighet granska
* Viktigt med eldsjälar, näringslivet måste engagera sig. Hjälpa kommunerna framåt. Föreningar mm
* Positiv energi, matsalsmiljö - viktig
INITIATIVTAGARE
Paul Svensson
DELTAGARE
Paul Svensson, Mathias Dahlgren, Mårten Göthberg, Rolf Axel Nordström, Bengt Johansson, och många fler
SAMMANFATTNING/REKOMMENDATIONER
* Volymproduktion i en småskalighet blir inte billigare, dumpa inte pris
* Fri konkurrensmarknad. Producent berättar historien
* Man måste möta och uppleva kvalitet för att förstå
* Rekommendationer leder till bättre upplevelser av kvalitet
* Alla i kedjan måste åka på samma tåg och kunna berätta samma sak för att rättfärdiga pris
* Gradera råvaror tydligare, marmorering, skördetid, ute inne, ras m.m.
* Tydlig prissättning och stå för prissättning och berätta varförLunchpriset måste förändras och öka rakhet
* Kvalitativ fastfood m högre pris ökar medvetenhet
KONTAKT
Patrik Arneke, Da Capo
info@restaurangcity.se
INITIATIVTAGARE
Kennet Sillman
DELTAGARE
Kennet Sillman, Niklas Karlsson,
Magnus Åberg, Benny Halldin, Per Karlsson
SAMMANFATTNING/REKOMMENDATIONER
* Skapa framgångsrika sätt att bevara bestånden o därmed höja värdet på råvaran, typ Bohuslän
* Propagera för det småskaliga kustnära fisket. Skapa lokala fiskmarknader. Ex: Stockholms fiskmarknad.
* Båt ------ bord, maximera värdet
* Utbildning för att öka kunskapen om fisket, säsonger, hantering
* Anordna tävlingar för bifångad fisk
* Genom ökad kunskap kan man större krav på Fiskgrossiten
* Försöka att få folk och restauranger/skolmatsalar sluta med panganius och alaska pollock (ex)
* Kombinera mat??????? med fiskare och restaurang
* Anordna varje år – bästa gäddan
INITIATIVTAGARE
Mathias Dahlgren
DELTAGARE
Ca 20 st
SAMMANFATTNING/REKOMMENDATIONER
* Hur skapar vi dialog med nysvenska aktörer?
* Genom personliga relationer som bygger på förtroende bjuder vi in till samtal.
* Genom våra råvaror och att dela erfarenheter skapa nya gemensamma livskraftiga innovationer
* Ex. lyfta kebaben med högkvalitativt lammkött
* Vad är svensk mat i framtiden?
* Korsbefruktningar!
* Framtiden blir aldrig vad den varit.
* De starka, goda idéerna överlever länge! (De mindre goda ideérna /trenderna självdör)
INITIATIVTAGARE
Veronica Eriksson
DELTAGARE
Carrro Tallving, Ewa Lena Thunberg, Carina Johansson, Maria Eriksson, Mie Fendert, Camilla Gard, Karina Bergkvist, Patrik von Corswant
SAMMANFATTNING/REKOMMENDATIONER
* Dagligvaruhandeln har en viktig roll att lyfta fram ”bra” livsmedel (goda, hälsosamma o hållbara) samt att inspirera sina kunder att göra medvetna val.
* Lyft o efterfråga hälsosamma och hållbara projekt i Matlandet Sverige (ex VINNARNA igår) Hälsosam förädling
* Allt närproducerat är inte hållbart och hälsosamt
* Uppmuntra konsumenter till tanken: ”Vad skal vi ät a för grönsaker ikväll?” Tex grönsaker/frukt/baljväxter som huvudingrediens! Kött som krydda.
* Lyft kockar i offentlig sektor (förskola o skola) Tex White Guide Jr
* Svårt att nå de som inte redan är intresserade
INITIATIVTAGARE
?
DELTAGARE
Märta Jansdotter, Magnus Walum, Lottie Lilliebrunner
SAMMANFATTNING/REKOMMENDATIONER
* Att som producent bli bättre på att kommunicera och prata om din verksamhet. Verbalt och via sociala medier
* Att berätta om både det som går bra, men även baksidorna (snöröjning, framfall och mögel)
* Våga ta betalt för att utbilda människor. Kurser i odling, erbjuda övernattning och gårdsturer
* Planera sitt arbete och bjuda in folk att vara med, lära, tex klövklippning, dräktighetsundersökning
* Utnyttja/nyttja turismen
* Utveckla utbildningsplatser (skola) där kunskap om lanthushåll (självhushåll) (att kunna konservera, ta hand om råvaror) finns att lära
INITIATIVTAGARE
Martin Berg
DELTAGARE
Martin Berg, Camilla Sparring, Lasse Jansson, Per Erklin, Lillemor Eriksson, Hannu Husa, Lasse Bergman, Anders Olsson, Dan Wikström, Emelie Detterskog, Anders Forsdahl, Anton Löfgren, Elaine Asp, Patrik von Corswant
SAMMANFATTNING/REKOMMENDATIONER
* Börja prata mat med små barn
* Skolrestaurangen är en lärosal
* Ge möjligheter och resurser tillskolmatspersonalen
* Öka kompetensen i alla led även uppåt i kommunerna
* Matkunskap som ett ämne i läroplanen – inte hemkunskap enbart som ett nytt och kreativt forum
* Kompetensutveckling och mer kronor till offentlig sektor
* Se till att pedagogerna förmedlar något med måltiden eftersom de äter ”pedagogisk lunch”
* Gör skolmåltiden/dagismåltiden till en pedagogisk måltid och se den som lärande
* Utbilda/intressera barnen i skolan för maten. Alla skolbarn ska få möjligheter att få besöka/ se var maten kommer ifrån – besök på bondgård
* Nästa generation måste få med bra mattraditioner från skolan
* Gör den offentliga maten det centrala, drivlinjen i olika verksamheter
* Ta fram offentliga mål för den offentliga måltiden med strategi och plan
* Ställ krav på organisationen att leverera uppdrag och utsatta mål i form av ”kost policy”
* Synliggör den offentliga meten genom att göra maten i äldreomsorgen till en del av vården och skolmaten till en del av utbildningen
KONTAKT
Hannu Husa, Nyköpings hotell och restaurangskola
hannu.husa@nsutbildning.se
Martin Bergh, Mathias Dahlgren
martin.berg@mdghs.com
Per-Åke Jern, Töreboda Kommun/Matverksfinalist Dalsland
per-ake.jern@toreboda.se
Hans Erik Holmqvist, Matverksfinalist Gästrikland
hanserikh@hotmail.com
Tin-Tin Jersild, Rosendals Trädgård
tin-tin@rosendalstradgard.se
INITIATIVTAGARE
Jill Axelsson
DELTAGARE
Jill Axelsson, Harald Laanehets, Daniel Blomqvist, Ingmarie Johansson, Niklas Persson, Ellika Hogenfeldt, Gun Hagström
SAMMANFATTNING/REKOMMENDATIONER
* NY NORDISK MAT arbetar för utveckling av nordisk streetfood
* Påverka stora eventleverantörer att profilera svensk matkultur
* Påverka eventarenor att välja andra mataktörer utöver M (Mc Donalds) mm
* Landskapsvägkrogar. Nationellt koncept, kanske franchising baserat (Matlandet?)
* Foodcarts (matvagnar med svensk o internationell mat) Ex Strömmingsluckan G&G, soppkök, gourmetkorv
KONTAKT
Jannie Vestergaard, Smaka på Skåne (Har detta som ett fokusområde under 2013)
jannie.vestergaard@livsmedelsakademin.se
INITIATIVTAGARE
Magnus Dandanell
DELTAGARE
Sanny Naess, Seyhmus Ceylan, Jakob Karlsson, Magnus Dandanell, Peter Ågren, Lena Rydberg Eriksson, Michelle Palmstierna, Bengt Johansson, Anna Lind Levi, Johan Heibert, Knut Lilliebrunner, Robin Ljunggren, Calle Laurén, Jens Heed
SAMMANFATTNING/REKOMMENDATIONER
LYFTA DRYCK SOM DEL AV MÅLTIDEN TEX:
* Fokusera på smak inte alkohol/ alkoholfritt (smakkombo 1+1=3)
* Alla måste kunna tjäna pengar på dryckeshantverk (prissättning + varför, story)
* Föra in smak-kunskap på skolor, krogar, till konsumenter
* Utveckla svenska kvalitetsdrycker som alternativ till vin mm
* Utvecklingshjälp behövs
* Nationellt centrum för drycker
* Är Skåne bästa benchmark/föregångare/centrum?
* Ge bra alternativ till ”Husets” + nästa kvalitetsnivå (både med och utan alkohol)
* Använd drycker som krydda i mat
* Driv frågan i Matlandet ---- Måltidslandet
* Vi startade FB-sidan Måltidsdryck
* Fortsatt samarbete viktigt
KONTAKT
Bengt Johansson
Jämtlands Vingård
bengt.johansson@bjo.pp.se
Även Magnus Dandanell, Per Åberg och Magnus Svensson är engagerade i denna fråga.
Gastronomiska Samtal, Redargatan 7, 120 61 Stockholm · carin.granlund@gastronomiskasamtal.se